01.01.2025 00:00
Caddies ja GolfStar - historia
Caddies on Pohjoismaiden johtava monikenttäoperaattori. Monikymmenvuotiseen historiaan kuuluu paljon kokeilua, kasvua sekä uudelleensuuntautumista.
GolfStarin pääkonttori Lindön tarina alkaa 1700-luvulta, jolloin Lindön alueella asui Anckarströmin perhe. Tämä historiallinen maaperä sai synkän leiman Johan Jacob Anckarströmin murhattua kuningas Kustaa III:n. Perhe oli niin häpeissään, että myi tilan ja lahjoitti rahat sairaalan rakentamiseen. Tämä sairaala, Löwenström, kantaa heidän uutta nimeään ja symboloi perheen pyrkimystä hyvittää tekoaan. Samalla alueesta tuli tärkeä osa Ruotsin historiaa ja myöhemmin golfkulttuuria.
1980-luvun alku: Golfista liiketoimintaympäristö
Lindön golfkeskuksen golfhistoria alkoi 1984, kun alueelle perustettiin Lindö Golf Club, joka toimi vuokratulla maalla Lindön kartanolla. Alue kehittyi merkittävästi, kun Björn Borg Sports Club (BBSC) avattiin. BBSC yhdisti golfin ja liiketoiminnan uudella tavalla: tavoitteena oli houkutella Tukholman yritysjohtoa hyödyntämään golftiloja edustukseen. Alueelle suunniteltiin myös hotelli ja 300 lomataloa, mikä teki siitä houkuttelevan investointikohteen.
Kuitenkin 1980-luvun lopulla talouden epävarmuus alkoi varjostaa suunnitelmia. Vaikka BBSC:n alkuperäinen visio oli rohkea, se ei toteutunut täysin ja 1990-luvun alun finanssikriisi muutti pelin säännöt.
1990-luku: Kriisistä kasvuun
1991 alue uudelleennimettiin Stockholm Lindö Parkiksi. Toimintaa laajennettiin lisäämällä ravintoloita, hotelleja, toimistotiloja ja omistusasuntoja. Yhteistyö BPA:n kanssa rakennusoikeuksien ja tapahtumien, kuten Scandinavian Masters -turnauksen, järjestämiseksi kariutui talouskriisiin. Lopulta Bo Dahlberg, yhtiön toimitusjohtaja, osti toiminnan ja käynnisti uuden aikakauden. Samoihin aikoihin kaksi nykyisistä perustajista, Stefan Brikell ja Tony Trigell, liittyivät mukaan kehitystyöhön.
1990-luvun puolivälissä Securum, valtion omistama kriisipankki, otti haltuunsa alueen kiinteistöt, koska ne olivat ylivelkaantuneita. Tämä johti uuden sijoittajakonsortion perustamiseen, johon osallistuivat yhtiön johto ja henkilökunta. Samalla alueelle rakennettiin toinen 18-reikäinen kenttä, joka suunnattiin yksityisjäsenille yritysmarkkinoiden supistuessa. Uusi kenttä houkutteli laajempaa yleisöä ja loi pohjan tuleville kasvutavoitteille.
1990-luvun loppupuolella golfia alettiin yhdistää laajemmin muuhun liiketoimintaan. Yhtiön tytäryhtiö Company Care kehitti palveluja työterveyden ja henkilöstön koulutuksen alueilla. Tämä innovaatio yhdisti golfin ja HR-palvelut, luoden ainutlaatuisen palvelukokonaisuuden.
2000-luku: Innovaatioita ja laajentumista
2000-luvun alussa Stefan Brikell ja Tony Trigell aloittivat uuden kasvustrategian, joka toi mukanaan lisää kenttiä, taloja ja uusia palveluja. Huvudstadens Golf AB perustettiin yhdistämään golfarit yhden jäsenyyden alle. Konsepti "Yksi jäsenyys – monta kenttää" kasvatti jäsenmäärää nopeasti 3 000:sta 5 000:een. Tämä mullistava idea teki golfista aiempaa saavutettavampaa ja lisäsi Lindön houkuttelevuutta.
2000-luvun puolivälissä yhtiö laajensi edelleen toimintaansa. Se fuusioitui muiden golfklubien kanssa ja lisäsi portfolioonsa uusia kenttiä. Talous oli vakaalla pohjalla ja pelaajaoikeuksien hinnat nousivat kysynnän myötä. Lisäksi kehitettiin uusia asuinalueita, kuten Lindöberg, johon rakennettiin nopeasti myytyjä taloja.
2010-luku: Muutosten ja yhdistymisten aikakausi
2010-luvun puolivälissä yhtiö otti suuren askeleen ostamalla kilpailijansa Svenska TopTee:n. Tämä yrityskauppa yhdisti kaksi suurinta toimijaa Ruotsin golfmarkkinoilla. Kaupan myötä syntyi GolfStar, joka keskittyi pelkästään golfiin. Aiemmat sivutoiminnot, kuten matkailu ja mainosliiketoiminta, lakkautettiin jolloin GolfStarista tuli puhtaasti golftoimintaan keskittyvä konserni, kuten SkiStar hiihtomatkailussa.
Samalla GolfStar virtaviivaisti toimintaansa, mikä teki siitä tehokkaamman. Uusi strategia "Eniten golfia rahalle" houkutteli uusia jäseniä ja koronapandemia kasvatti jäsenmäärää entisestään. GolfStarista tuli alan johtaja, jolla oli 19 kenttää – enemmän kuin millään muulla toimijalla Ruotsissa.
2020-luku: Kansainvälistyminen ja tulevaisuuden visiot
2020-luvulla GolfStar keskittyi vakiinnuttamaan asemansa johtavana golftoimijana. Vuonna 2023 emoyhtiön nimi muutettiin Caddies Europe AB:ksi, mikä heijasti konsernin kansainvälistymistä. Espanjan markkinoille suuntaaminen avasi uusia mahdollisuuksia ja konserni laajensi toimintaansa tarjoamalla palveluja myös ulkopuolisille golfkentän omistajille.
Uusi strateginen viiden vuoden suunnitelma käynnistyi vuonna 2024 ja yhtiö on sitoutunut tarjoamaan jäsenilleen "Eniten golfia rahalle." Tällä hetkellä GolfStar on Ruotsin johtava golfyhtiö, jolla on noin 45 000 jäsentä ja suuri rooli golfin tulevaisuudessa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.